Yenzi: good bye! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu Yenzi: good bye! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Yenzi: good bye!

Blijf op de hoogte en volg Nico & Ria

12 November 2015 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Wat hebben wij een fijne tijd gehad in Yenzi en omgeving met Martin en Jeannette! De tijd is omgevlogen. Wat is Gabon een bijzonder land.

Op de dag van ons vertrek hebben we een lokale dependance van het Smithsonian instutuut in Gamba bezocht. We kregen uitleg van de chief assistant. Eerst een lezing over hoe zij de habitat in Gabon in kaart aan het brengen zijn, daarna uitleg aan de hand van een collectie insekten, binnentuin en geconserveerde dieren. Smithsonian instituut werkt nauw samen met Shell. Smithsonian kan Shell adviseren hoe Shell met het milieu om moet gaan. Daarbij kan je je ook afvragen in hoeverre dat advies onafhankelijk is, als jouw advies uitgebracht wordt aan jouw financier. Ethisch op het randje, maar onze indruk was dat er veel waardevolle informatie verzameld wordt. Hierdoor voorkom je dat er "dweilen met de kraan open" ontstaat, maar dat er door beinvloeding betere keuzes gemaakt worden.

Vervolgens de kliniek in Yenzi bekeken. Interessante rondleiding gehad door één van de drie doctoren, allen Gabonees. Een goed geoutilleerde kliniek met een vierbeds zaaltje, acute kamer met alle apparatuur, röntgen faciliteit, klein laboratorium met point-of-care apparatuur en apotheek. De kliniek doet voornamelijk huisartsenzorg, tropenziekten en acute situaties. Het betere snijwerk wordt overgelaten aan het ziekenhuis in Port Gentil of Libreville, of door repatriëring naar het thuisland, in geval van een expat met serieuze problemen.

Op het vliegveld werd een vertrekkend expat-stel uitgezwaaid met champagne. Ook een expat vrouw die naar "huis" ging om te bevallen. En wij werden natuurlijk uitgezwaaid door Martin en Jeannette. Je levert eerst de bagage af, dan ga je op een terrasje buiten nog wat drinken, totdat er een bel gaat. Bij de 2e keer slenter je naar de "gate", wat op Gamba niet meer is als een paar klapdeurtjes. Afscheid nemen is moeilijk, zeker na zo'n fijn bezoek.

"Gabon, here we come" zit er op.

Wij gaan nu beginnen aan het tweede deel van onze vakantie. Heel wat uurtjes vliegen. Van Gamba naar Libreville, van Libreville naar Johannesburg, en van Johannesburg naar Windhoek, Namibië.

• 12 November 2015 - 18:18

Paul:

Hey Nico en Ria,

Ik loop een paar dagen achter en zie nu pas dat jullie op reis zijn. Lees dus eerst maar eens jullie verslagen door. Veel plezier daar

• 12 November 2015 - 22:02

Kitty:

we genieten van jullie mooie verhalen
    goede reis verder en veel plezier