Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Swakopmund

Blijf op de hoogte en volg Nico & Ria

18 November 2015 | Namibië, Swakopmund

Ruimte
De reis van Sesriem naar Swakopmund is ruim 300 km. De eerste 100 km kom je soms een auto tegen met toeristen, maar na verloop van tijd is er helemaal niets meer. Zo ver je kijkt: gravelweg, de natuur en verder niets. O ja, daar in de verte een bordje met de naam "Ruimte 54 km" er op. De angst bekruipt ons, je zou hier maar pech krijgen. Hoe lang duurt het dan tot je gered wordt? Of hadden wij toch maar niet "binnendoor" moeten gaan? Op een kruising staan twee mannen aan een grader te sleutelen, wij zwaaien en rijden verder. Na 28 km weer een kruising en ja: verkeersbord "Swakopmund 128 km". Halverwege wordt deze weg een asfalt weg, vandaar dat het reisbureau ons binnendoor heeft laten gaan.

Swakopmund
De rivier "Swakop" mondt uit in de Atlantische oceaan. In 1486 kwamen hier de Portugezen voor het eerst aan land, op zoek naar drinkwater. De rivier Swakop heeft slechts zelden water, eens in de 10 jaar als het meezit na een flinke plensbui. Toch is het plaatsje blijven bestaan en is het ten tijde van de Duitse kolonisatie zelfs gegroeid. Ook nu groeit het dankzij het toerisme. Het klimaat is heerlijk. De oceaan is koud, daar kan je niet in zwemmen, maar de koude wind van zee koelt de hete lucht van de zandbak erachter lekker af. Overdag tussen de 20-25 graden, 's nachts heerlijk koel. Ons hotel heeft zelfs verwarmbare matrassen op de bedden liggen.
Swakopmund is Duits. Vrijwel alle toeristen zijn Duits, in de winkels wordt je aangesproken in het Duits (het lijkt Zeeland wel), alle restaurants, hotels en pubs hebben zelfs Duitse namen. Veel meer is er over Swakopmund niet te zeggen.

Walvisbaai
Circa 30 km zuidelijker ligt de plaats Walvisbaai. Naar Namibische begrippen is dat slechts " om de hoek". Walvisbaais is een echte havenplaats en de economische levensader van Namibië. Vanuit Walvisbaai kan je boeken op cruises om naar "zeewild" te gaan kijken. Wij hebben genoten van pelikanen, aalscholvers, flamingo's, zeeleeuwen, dolfijnen en pinguins. Helaas geen walvissen, die zijn hier in het voorjaar niet. Aan boord koffie, een soort koffiesherry, champagne, oesters en seafood. Heerlijk, wij mogen niet klagen.

Vier milimeter
Toen wij onze 4x4 in ontvangst namen, had één van de banden slechts 4 mm profiel (de andere 7 en 8). Omdat wij zorgvuldig uitleg kregen hoe wij een wiel moesten verwisselen, hadden wij al kunnen vermoeden dat deze band het niet al te lang vol zou houden. Bij aankomst in Walvisbaai werden wij door een vriendelijke automobilist gewezen op onze leeglopende band. Dus even bij een tankstation opgepompt. Na de cruise gecheckt bij een tyre-center, het wiel er af en in een bak water. Het lek snel gevonden, een scherpe steen zat in de band. Helaas hadden zij geen nieuwe band op voorraad, na een paar telefoontjes bleek die in Swakopmund, waar ons hotel is, wel aanwezig te zijn. Dus een noodreparatie, wij hadden geen zin om een reservewiel aan te spreken, want die zagen er ook niet al te florisant uit. Met de steen er nog in en met een pleister aan de binnenkant van de band naar Swakopmund. Aldaar bij de voorgeschreven Tyre-corporation een nieuwe band er onder laten zetten en de rest gecontroleerd. Al evaluerend weer terug naar Villa Margaritha, alwaar wij verblijven. Tja, het had je ook kunnen gebeuren in "Ruimte", dan waren er minder hulptroepen geweest voor een bandenwissel.
We hebben weer voldoende milimeters om met een gerust hart verder te trekken.

• 19 November 2015 - 08:41

Alex:

Wat een enorme leegte. Goed getroffen in die ene foto.

• 19 November 2015 - 09:33

Paul:

Mooi verslag, even voor de duidelijkheid: je kunt beter met een kloppend dan met een gerust hart verder trekken.

• 19 November 2015 - 12:20

Lida:

Ik vind jullie dapper #ruimte 54 km. Naarmate ik ouder word, word ik voorzichtiger (angstiger :-)). Gelukkig kan ik vanachter de laptop meereizen. Ha ha ha.

• 20 November 2015 - 20:37

Lucy:

zou wat voor mij zijn geweest. Ik had van het begin tot het eind in de zenuwen gezeten. Blij dat je hier de ANWB kunt bellen.