Sossusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu Sossusvlei - Reisverslag uit Solitaire, Namibië van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Sossusvlei

Blijf op de hoogte en volg Nico & Ria

16 November 2015 | Namibië, Solitaire

Bavianen, spiesbokken, jakhalzen (of wilde hond), grondeekhoorns, struisvogels, springbokken. Dat was onze score op de eerste dag, tijdens de rit van Windhoek naar Sesriem, waar wij twee nachten op een campsite verblijven. Voor de route naar Sesriem hadden wij gekozen om via de Spreetshoogtepas te rijden. Waanzinnig mooi. De stijging in de aanloop merk je nauwelijks, maar als je op de pas bent, dan heb je een schitterend uitzicht op het gebergte en op de afdaling. De hele afdaling is bestraat, verstandig, want het is erg steil. Op gravel zou het een vrije val in de diepte zijn.

Over gravel gesproken: vanuit Windhoek zijn de eerste 5 km asfalt en de resterende 300 km zijn gravel wegen. Supergoed te bereiden. Af en toe een stukje wasbord en kuiltjes, maar voor de rest breed en vlak. Een Boeing 747 zou er met gemak op kunnen landen. Onze Nissan is prima afgeveerd, deint over de weg zodat je af en toe het gevoel hebt in een vliegtuig te zitten.

Circa 80 km voor Sesriem ligt het gehucht Solitaire. Door alle Namibië-kenners, reisgidsen en Monalisa was ons op het hart gedrukt om daar te tanken. Helaas was de diesel in het tankstation op en hebben wij alleen een taartje genuttigd bij de wereledberoemde bakkerij van Moose McGregor, een allochtone koekjes bakker. Zie internet voor meer details.

Sesriem ligt aan de ingang van het Namib-Nakluft Park (50.000 km2). Het park bestaat grotendeels uit ondoordringbare rode zandduinen. Een grote zandwoestijn. De campsite ligt net na de ingang van het park. Ook is er een kleine nederzetting, een voetbalveld, waar bij 40 graden celcius een voetbalwedstrijd gaande was en twee tankstations met voldoende diesel! Deze tankstations staan niet op de kaart, maar zijn er al jaren. Deze wetenschap zou menig toerist hartkloppingen of een zenuwinstorting schelen, vanwege de angst om met een lage tank te komen staan. Onze Nissan heeft 140 liter diesel aan boord, over de rit van vliegveld tot Sesriem (356 km) hebben wij 34 liter verstookt. Hij rijdt dus een nette 1 op 10, actieradius 1400 kilometer. Ons hart klopt weer rustig.

Om aan te geven hoe puur natuur het hier is: wij parkeren de Nissan waterpas op ons plekje onder een grote boom en kijken uit over een vlakte met aan de horizon zandduinen. Onder een boom vlakbij ons liggen twee spiesbokken (oryxen) te herkauwen. Iets verder staan twee termieten zuilen (Camelthorn Trees). Af en toe wandelen er een paar springbokken of een oryx over het terrein aan ons voorbij. Verder ruist de wind, is het 36 graden in de schaduw, en nuttigen wij een heerlijk koud biertje. 's Nachts schuifelen er een of meerdere oryxen rond de auto, die bij Ria het angstzweet doen uitbreken. Maar een ladderklimmende oryx hebben wij nog nooit gezien, wij zitten hoog, droog en veilig in ons daktentje.

Droog is het hier zeker. Wij hebben bij zonsopkomst een magnifieke ballonvaart gemaakt ongeveer 30 kilometer zuidelijker. Je zweeft dan boven de zuidzijde van het Namib Naukluft Park en de noordzijde van de Namib Desert. Superlatieven schieten te kort bij zo'n ballonvaart boven een grote dorre vlakte. Wij gingen hoog, wel 1000 meter over een bergrug heen en landden daarachter in een brede savanne waar geen toerist met een auto komt. Je ziet o.a. spiesbokken, stokstaartjes, bergzebra's, springbokkies, etc.. Leven genoeg in de woestijn. Na een landing precies op de aanhangwagen (hoeft het personeel de mand niet te tillen) werden we verwend met een heerlijk champagne ontbijt, midden in de woestijn. Schitterend. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Vanaf de camping loopt een 70 km lange asfalt (!) weg de Sossus vallei in. Voor de mindere durfals en "bejaarden" kan je aan het einde van de asfaltweg kiezen om in een aanhangwagen achter een tractor door rul zand naar het "eindpunt" te worden gebracht. Daar is een opgedroogd zoutmeer wat gemiddeld eens per 10 jaar weer gevuld wordt als El Nino de Namibische regengoden gunstig gezind zijn. Wij hebben er voor gekozen om met onze 4x4 lekker door het rulle zand te raggen. Onze "Gabonese goeroe" had ons voldoende tips gegeven om deze uitdaging aan te gaan: vol gas! Met lof geslaagd, als moesten we nadien wel het interieur in de achterbak ontdoen van wat gemorste lampenolie uit de stormlantaarn en konden we omelet bakken uit onze stuk geslagen eieren...

In Sesriem is een medische hulp post, met jawel: een echte ambulance. Nu kennen wij iemand die veel ervaring heeft op een medische buitenpost, ambulances en voornamelijk Duitse toeristen. Een strategische alliantie in de spoedzorg is in dit stadium nog te ver gezocht, maar uitwisseling van kennis en ervaring behoort wellicht tot de mogelijkheden. Voor de geintresseerde(n): 24gr 30' 19,2492"S, 15gr 47'15,2448E (PS: no budget, at-own-cost).

• 16 November 2015 - 18:34

Lucy:

Super verhaal weer. Ik geniet. Liefs weer

• 16 November 2015 - 21:39

Lida:

Tjonge wat kan je toch beeldend schrijven. Bijna (!) alsof ik mee rijd. Voor mij veel te hoge temperaturen, maar jullie lijken er tegen te kunnen. Kan je ook slapen bovenop zo'n auto? Of ligt het toch wel erg rottig, maar maakt dat nu ff niks uit?
    En dan die ballonvaart. Tjee, te gek zeg. Ik lees weinig over mensen. Weinig ontmoetingen? Niet Engels sprekend?
    Maar wat een mooi avontuur!!!

• 16 November 2015 - 22:54

Alex:

Tja dan is de Europese natuur toch wat bescheidener. Foto's? Zodat we kunnen likkebaarden.

• 17 November 2015 - 08:55

Paul:

Solitaire, ik ga er maar vanuit dat daar dat prachtige computerspelletje is uitgevonden. Neem uiteraard jullie suggestie serieus om eens per maand een weekje dienst te gaan doen in Sesriem.

Mooi verslag en mooie foto's