Drama - Reisverslag uit Gamba, Gabon van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu Drama - Reisverslag uit Gamba, Gabon van Nico & Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Drama

Blijf op de hoogte en volg Nico & Ria

02 November 2015 | Gabon, Gamba

Wat kunnen dingen toch ineens in een ander daglicht komen te staan als je iets schokkends meemaakt.

Terwijl wij gisteren rondjes draaiden boven Gamba Airport is een Nederlandse collega van Martin vlakbij verdronken in de Atlantische oceaan, even ten zuiden van het vliegveld. Wij zaten in de serre met een glas welkomst champagne toen Martin een telefoontje van het werk kreeg. Wat een impact heeft dit op zo'n kleine gemeenschap hier. De collega was een goede bekende van Martin en Jeannette. Ook de partner van het slachtoffer is collega en eveneens een goede bekende. Iedereen is hier aangeslagen. Vandaag wordt het lichaam teruggebracht naar Nederland en is er afscheid op het vliegveld met vanavond een herdenkingsbijeenkomst in de club.

Tussendoor proberen wij een indruk te krijgen van het "normale" leven hier. Wij hebben een veiligheids instructie video op de campus van Shell bekeken. Dit geeft ons recht op een pasje waarmee we bijvoorbeeld toegelaten worden tot de supermarkt, zwembad, etc. Safety first is het motto van Shell. Niet zwemmen in de oceaan....
Ook hebben wij de bank bezocht. Een systeem uit de vorige eeuw. Geen pinautomaat, maar een cheque uitschrijven, laten verifieren en afgeven aan een meneer in een getraliede ruimte, die op volgorde vervolgens bundels papiergeld uitdeelt. Het hok zat vol mensen, ook buiten wachtenden. Zodra de bundel geld geteld is wordt de naam geroepen en door iedereen herhaald totdat de gelukkige zich meldt en met een vracht papier de bank verlaat.
Yenzi is een dorp met circa 170 bungalows, met alle faciliteiten. School, sporthal, club, winkel, bakker, golfbaan, ziekenhuis, waar de overledene ligt opgebaard, wachtend op transport naar Nederland.....
Regelmatig komt een olifant voorbij in de tuin. Volop vogel gekwetter, broeierig warm.
Wij vertrekken morgen voor een aantal dagen naar Setté Cama, een veraf gelegen dorp met iets verder nog een hut aan de kust aan rand van de jungle. Een soort survival in een paradijselijke omgeving, maar dan wel met olifanten, krokodillen, nijlpaarden, malariamuggen, ibissen, en andere schepselen.

Wij zullen voorzichtig zijn.

PS: de vorige verslagen zijn we kwijt geraakt, maar vanuit een back-up weer hersteld. Helaas zijn we de aanmoedigende reacties van jullie wel kwijt en lukt het uploaden van foto's (nog) niet. Wordt vervolgd.

• 02 November 2015 - 18:48

Lucy:

Jeetje jongens dat is nogal wat. Doe inderdaad maar heel voorzichtig en probeer wel te genieten.

• 03 November 2015 - 23:15

Kitty:

Wat een verdrietig begin van jullie reis
    Doe voorzichtig en toch veel plezier verder op jullie reis